V rámci projektu Erasmus + jsme se v letošním školním roce zapojili do dlouho očekávaného programu Kagan Cooperative Learning, tedy Kaganovo kooperativní učení. Myšlenka tohoto učení a zavedení kooperativních struktur u nás ve škole se zrodila téměř před rokem, kdy se náš pan ředitel rozhodl absolvovat první seminář v Manchestru . Postupně jsme se začali seznamovat s metodami učení, se strukturami a hlavní ideou tohoto učení, jež má kořeny ve Spojených státech. Výjezd do Anglie a účast na semináři o kooperativním učení se stal pro nás velkou výzvou.
Dvoudenní seminář se konal ve dnech 14. - 15. 11. v Manchestru a zúčastnilo se ho celkem 5 pedagogů naší školy. Kurz vedli zkušení lektoři, kteří v oboru pracují několik let a kteří nám ukázali mimo jiné také výsledky letité práce a úspěšnost struktur v porovnání s běžným a tradičním způsobem výuky. Celý seminář byl velmi aktivní. Jednotlivé struktury, s kterými jsme byly seznámeny, jsme si hned prakticky vyzkoušely a zároveň jsme diskutovaly o tom, při jaké příležitosti a činnosti danou strukturu použít, jaké sociální dovednosti daná aktivita žákům přinese, jaký účinek bude mít na vytváření týmu či třídy jako celku. Semináře se kromě našeho zastoupení, účastnili převážně učitelé z Anglie, ale také z Norska, kde s Kaganovými strukturami pracují více jak dva roky.
Školení se konalo ve dvou blocích. Každý den byl programově velice pestrý. Po celé dva dny jsme pracovali a komunikovali v týmech, učili jsme se tvořit různými způsoby dvojice i skupiny, pracovali jsme s časem, učili se používat Silent signal a taky jsme si ukázali, jakým způsobem se žáci mohou při práci ocenit, povzbudit a vzájemně si poděkovat.
Zavedením Kaganova kooperativního učení v naší škole nechceme zcela eliminovat tradiční pojetí výuky, chceme však, aby žáky škola bavila daleko více a hlavně, aby byli ve výuce zapojeni a účastnili se aktivně výuky úplně všichni. Toho bychom rádi dosáhli právě pomocí kooperativního učení, nových forem a metod výuky, využitím zajímavých interaktivních pomůcek apod. Systém výuky, kterým se naše škola vydala, je zcela ojedinělý a nový.
Věříme, že žákům i učitelům přinese radost ze samotného učení, hodně nových možností a hlavně spolupráci všech a aktivitu co největšího počtu zapojených žáků. Již americký průmyslník Henry Ford v 19. století řekl: " Spojení je začátek, setkávání je pokrok a spolupráce je úspěch."